Terapia copilului

Anii copilariei sunt esentiali pentru dezvoltarea personalitatii si comportamentului.

Copilul ajunge in sfera de actiune specializata a unui psiholog clinician, atunci cand parintii ori apartinatorii solicita un program psihoterapeutic adecvat pentru dificultatile pe care sa infrunta copilul. Cabinetul de Psihologie se confrunta fie cu deficite de dezvoltare (motorii, cognitive, emotionale, sociorelationale), fie cu tulburari propriu-zise (tulburari de conduita si comportament, tulburari de alimentatie, tulburari emotionale si de conturare a identitatii, deficite de comunicare, crize psihologice de tot felul).

Posibilitatile de actiune a psihoterapiei la copii fata de adulti sunt numeroase datorita potentialului dinamic evolutiv caracteristic varstei si datorita faptului ca rezistentele si mecanismele lor de aparare nu sunt foarte puternice inca. Psihoterapia are un efect pozitiv asupra comportamentului copilului, el fiind ajutat sa devina constient de sine ca persoana intreaga( senzatii fizice, corp, emotii, ganduri, dorinte si posibilitati), copilul primind suport emotional isi va intelege sentimentele si problemele, isi rezolva conflictele cu alti oameni, incearca noi solutii la problemele vechi, facilitandu-se schimbarea.

Fiecare copil este unic, o persoana valoroasa, iar tratamentul copilului porneste de la nevoile sale specifice, de la problemele sale emotionale si situatiile obiective in care el se afla.

Din punct de vedere al activitatii predominante si specifice, varsta copilariei este varsta jocului, cu tot ceea ce are ea caracteristic. Prin tehnicile expresive ce faciliteaza procesul de autodezvaluire si exteriorizarea pe cai diferite de cea verbala, accesibile varstei, permit copiilor sa experimenteze “aici si acum” problemele personale, astfel ei isi deblocheaza spontan propriile resurse, le constientizeaza si devin astfel proprii constructori ai personalitatii lor. Pentru a dobandi insa aceste capacitati, copilul are nevoie de un mediu familial stabil, coerent si sigur, de caldura emotionala si incredere, de toleranta si ajutor, dar si de o disciplina constructiva, ordonatoare si pozitiv structuranta.

Motivatia pentru joc, deosebit de pregnanta la varsta copilariei, creste gradul de participare autentica a copiilor in procesul terapeutic, beneficial putand fi in multe situatii maximal.

Terapeutul poate folosi ca instrumente de provocare in terapia copilului jocul, fantezia ghidata, metafora, drama-terapia, miscarea, dansul, desenul, colajul, modelajul.

Copiii beneficiaza de efectele tehnicilor experientiale de tip gestalt-expresiv – drama-terapia (joc de rol), art-terapia (modelaj, colaj), tehnica postural-sculpturala, povestire, terapie prin dans si miscare, in vederea atingerii obiectivelor de transformare si  maturizare afectiva, cognitiva si comportamentala.

Jocul este pentru copil sursa si resursa energetica. Jucandu-se, copilul afla cine este el, cine sunt ceilalti, invata sa diferentieze in interiorul sau, sa se experimentez pe sine, sa exploreze, sa integreze experientele.

Prin joc copilul se construieste pe sine.

 

ART-TERAPIA. Fiecare actiune pe care o intreprinde copilul duce la dobandirea unor cunostinte, iar acest fapt face din varsta copilariei o perioada definitorie in dezvoltarea armonioasa a copiilor.

 

Daca reusim (noi ca parinti, bunici, terapeuti, cadre didactice) sa transmitem copiilor latura distractiva, interactiva si provocatoare a explorarii mediului din jur, atunci putem considera actiunile noastre ca avand un caracter preventiv  pentru diferite probleme si tulburari pe care copiii le pot dezvolta in perioadele de varsta urmatoare. De cele mai multe ori este mai usor sa previi aparitia unor tulburari, decat sa intervii asupra lor.

Utilizarea artei in terapie constituie o alternativa de exprimare non-verbala a emotiilor si cognitiilor. Art-terapia incurajeaza si sprijina dezvoltarea personala si emotionala prin exprimarea nevoilor terapeutice ale copilului.

 

Art-terapia inseamna stimulare senzoriala (se refera la utilizarea artei pentru a dezvolta procesele senzoriale, motrice si abilitatile de interactiune cu ceilalti copii; ca mijloace specifice se utilizeaza nisipul, apa, materiale cu diferite texturi,etc.), achizitie de deprinderi (copiii isi insusesc numeroase deprinderi de la cele mai simple pana la cele mai complexe) si adaptare( mediul este bogat in stimuli; copiii invata sa se adapteze mediului incepand cu cel al cabinetului, continuand cu cel social).

 

Copii cu diferite tipuri de nevoi si probleme pot beneficia de eficacitatea art-terapiei.

Incapacitatea copiilor de a-si descrie verbal propriile emotii si ganduri( aceasta fiind o caracteristica specifica varstelor mici cand vocabularul este sarac in concepte care definesc stari emotionale), ei exprima trairile afective prin comportamente, iar art-terapia vine in sprijinul lor, oferindu-le mijloace de exprimare nonverbala a propriilor emotii, ganduri, nevoi si dorinte.

 

VIZUALIZAREA CREATIVA. Vizualizarea creativa este un instrument valoros prin care putem indruma copiii pe propriile lor cai de dezvoltare interioara. Vizualizarea creativa reprezinta utilizarea imaginatiei creatoare, aplicata activ in viata cotidiana, in scopul atingerii obiectivelor, al depasirii obstacolelor, al sporirii constiintei de sine si cresterii generale a calitatii traiului(Jennifer Day,1998).

 

Copiii au o nevoie fireasca si un talent deosebit pentru jocurile creatoare si pline de imaginatie, astfel incat, pentru ei folosirea constienta a imaginarului nu presupune aproape nici un efort. Fiind un instrument atat de firesc, vizualizarea creativa ii poate ajuta sa creasca mai echilibrati si mai constienti de sine. Folosirea acestui instrument ajuta atat la cresterea, cat si la dezvoltarea unor persoane increzatoare in propriile forte, intuitive, creatoare si iubitoare.

 

Pentru copiii cu probleme sau cu necesitati speciale, cum ar fi cei incercati excesiv de cosmaruri sau de temeri irationale, cei hipersensibili, hiperactivi sau incapabili de concentrare, vizualizarea creativa poate reprezenta o metoda nepretuita si indispensabila, cu ajutorul careia ar reusi sa-si depaseasca ori sa-si infrunte problemele.

 

Persoana de contact : Psiholog Ioana Mihaela Radu

Adresa : Str Dumbrava Noua nr.41, sector 5, cartier Rahova – Parcul Sebastian – 13 Septembrie, Bucuresti

Consultatiile se acorda cu programare prealabila la Telefon: 0724.389.091

E-mail : cabinetioanaradu@gmail.com

Distribuie acest articol