Depresia – simptome si semne – partea 2

        Simptomele depresiei includ :

– Sentimente de neputinta si disperare: „nu o sa imi revin niciodata” , „nu pot face nimic ca sa ma simt mai bine”.
– Pierderea de interes în activitatile de zi cu zi: nu va pasa mai despre vechile hobby-uri, pasiuni, activitati sociale, sau sex; v-ati pierdut capacitatea de a simti bucurie si placere.
– Apetit alimentar sever diminuat sau scadere in greutate/ pierdere în greutate semnificativa sau crestere în greutate, o schimbare de mai mult de 5% din greutatea corporala într-o luna.
– Schimbari de somn: insomnie de adormire/ insomnie de trezire
– Furie sau iritabilitate: aveti senzatie de agitatie, neliniste permanenta sau chiar violenta. Nivelul dvs de toleranta este scazut.
– Pierderea de energie: va simtiti obosit, istovit, lent, si epuizat fizic. Tot corpul tau se poate simti greoi, si chiar si sarcinile mici sunt istovitoare sau dureaza mai mult timp pentru a putea fi finalizate.
– Dezgustul de sine: aveti sentimente puternice de inutilitate sau de vinovatie: va criticati aspru pentru greselile percepute.
– Comportamentul nesabuit: va angajati într-un comportament evazionist, cum ar fi abuzul de substante, jocuri de noroc compulsiv, conducere nechibzuita, sau sporturi periculoase.
– Probleme de concentrare: intampinati probleme de focalizare, luarea deciziilor, sau nu va mai amintintiti anumite lucruri.
– Dureri inexplicabile: experimentati o crestere a plângerilor fizice, cum ar fi dureri de cap, dureri de spate, dureri musculare si dureri de stomac.

Depresia si riscul de suicid:

Depresia este un factor de risc major pentru sinucidere. Disperarea profunda si lipsa de speranta, care fac parte din tabloul clinic al depresiei pot face ca sinuciderea sa fie resimtita ca singura modalitate de a scapa de durere. Daca aveti pe cineva alaturi cu depresie, luati in considerarea orice discutie sau comportament suicidar în mod serios si urmariti semnalele de avertizare:

1. daca vorbeste despre uciderea unei persoane sau auto-vatamarea propriei persoane
2. daca exprima sentimente puternice de inutilitate
3. daca manifesta o preocupare neobisnuita despre moartea sau de a muri
4. daca actioneaza cu imprudenta, ca si în cazul în care are o dorinta de moarte (de exemplu, excesul de viteza cand sunt lumini de culoare rosie la semafor)
5. daca suna sau viziteaza persoane pentru a-si lua la revedere
6. daca face actiuni de ” a-si pune lucrurile in ordine” ( imparte bunurile pretuite )
7. daca spune lucruri de genul „Toata lumea ar fi mai bine fara mine” sau „Vreau sa plec”
8. o schimbare brusca de la a fi extrem de deprimat la a actiona calm si fericit

Daca credeti ca un membru de familie sau un prieten are în vedere sinuciderea, exprimati-va îngrijorarea si cautati ajutor imediat. A vorbi deschis despre gânduri si sentimente de sinucidere poate salva o viata.

Cauzele depresiei si factorii de risc:

In timp ce unele boli au o cauza medicala specifica, ceea ce face tratamentul sa fie simplu, depresia este mult mai complicata. Depresia nu este doar rezultatul unui dezechilibru chimic din creier, care poate fi pur si simplu vindecat cu medicamente. Depresia este cauzata de o combinatie de factori biologici, psihologici si sociali. Cu alte cuvinte stilul dvs de viata, alegerile pe care le faceti, deciziile pe care le luati, relatiile pe care le intretineti si abilitatile de adaptare, conteaza la fel de mult ca factorii genetici.

Factorii de risc care va fac mai vulnerabil la depresie includ:
1. Singuratatea si izolarea
2. Lipsa suportului social
3. Experientele recente stresante din viata
4. istoric familial de depresie
5. Probleme conjugale sau de relatie
6. Probleme financiare
7. Traume din copilarie sau abuzuri
8. Consum de alcool sau abuzul de droguri
9. Somaj sau munca excesiva
10. Probleme de sanatate sau de durere cronica

Ce puteti face ca sa va simtiti mai bine :

Atunci când sunteti deprimat, puteti simti ca nu exista nici o lumina la capatul tunelului. Dar sunt multe lucruri pe care le puteti face pentru a va ridica si a va stabiliza starea de spirit. Cheia este sa incepeti prin a va stabili câteva obiective mici si de a construi încet de acolo, încercând sa faceti un pic mai mult în fiecare zi. Poate lua timp sa incepeti sa va simtiti mai bine, dar puteti ajunge acolo prin alegeri pozitive pe care le faceti.

Ce puteti face :

– Cautati alte persoane, intalniti-va cu alte persoane, nu va izolati! Petreceti timp cu cei dragi chiar daca simtiti ca vreti sa fiti singur sau nu doriti sa fiti o povara pentru altii. Simplul act de a vorbi cu cineva fata în fata, privindu-va poate fi un mare ajutor. Persoana cu care vorbiti nu trebuie sa fie în masura sa va vindece, ci trebuie sa fie un bun ascultator-cineva care va asculta cu atentie, fara a fi distras sau a va judeca.
– Faceti miscare; exercitiile fizice regulate pot fi la fel de eficace ca medicamentele antidepresive în combaterea simptomelor de depresie. Faceti scurte plimbari sau puneti muzica si dansati. Începeti cu mici activitati si incepeti prin a construi de acolo.
– Stabiliti-va o dieta care sa va ajute starea de spirit; reduceti consumul de alimente care pot afecta negativ starea de spirit, cum ar fi cofeina, alcoolul, grasimile, zaharul, carbohidratii si produsele rafinate;
– Gasiti modalitati de „a va angaja din nou cu lumea”; Petreceti ceva timp in natura, aveti grija de un animal de companie, inscrieti-va la activitati de voluntariat, gasiti un hobby; poate nu veti simti de la inceput o schimbare, dar pe masura ce participati activ/ luati parte la viata, veti începe sa va simtiti mai bine.

Atunci când este necesar cautati ajutor de specialitate:

În cazul în care sprijinul din partea familiei si a prietenilor si schimbarile pozitive din stilul de viata nu sunt suficiente, cautati un terapeut care va poate ajuta sa va vindecati.
Terapie poate ajuta sa întelegeti depresia si va poate motiva sa luati masurile necesare pentru a preveni revenirea.
Medicatia este imperativa daca aveti idei de sinucidere sau va simtiti extrem de violent. Dar, in timp ce aceasta poate ajuta la ameliorarea simptomelor de depresie la unele persoane, acesta nu este un leac si nu este, de obicei, o solutie pe termen lung. De asemenea, vine cu efecte secundare si alte dezavantaje, astfel ca este important sa fiti bine informat pentru a lua o decizie în cunostinta de cauza.