Diferenta dintre frica si anxietate

Atat frica cat si anxietatea pot provoca tulburari fizice; Ambele pot activa ca raspuns al organismului reactia “lupta sau fugi”. La nivel fizic ai putea experimenta batai puternice ale inimii, transpiratie, tremur, respiratie accelerata, tensiune musculara in anumite zone ale corpului.

Vei observa ca ambele , atat frica cat si anxietatea, iti pot pune probleme de concentrare.

Daca acorzi atentie tuturor acestor simptome, ai putea crede ca frica si anxietatea sunt la fel. Cu toate acestea exista o diferenta majora intre frica si anxietate.

 

Frica este o reactie imediata la un stimul existent, cu potentialul de a ne face rau.

Anxietatea este o emotie negativa, in lipsa unui stimul real periculos, unde amenintarea este anticipata, prin scenarii imaginate.

 

Frica este rezultatul unui pericol iminent.

Anxietatea este rezultatul unei amenintari sau pericol imaginat.

 

Sa presupunem ca te intorci pe jos de la munca , acasa; esti singur/a si afara este intuneric; auzi un fosnet in tufisuri si vezi o figura intunecata; iti simti corpul tensionat, inima incepe sa mata mai tare si repede, si simti ca nu mai poti respira. Avem de-a face cu un pericol clar si prezent; este real si binedefinit; Acum tu experimentezi frica.

Anxietatea, pe de alta parte, este un raspuns la un posibil pericol. Sa presupunem ca mergi pe aceeasi strada, de data aceasta este amurg; nu exista nici un sunet provenind din tufisuri si singurele persoane pe care le vezi sunt o familie cu câinele lor în fata ta. Chiar si asa, începi sa iti faci griji ca ceva rau se va întâmpla. Ai o reactie similara: inima ta începe sa bata repede si tare, corpul se tensioneaza, începe sa tremure. Acum tu te confrunti cu anxietate. Nimic nu s-a întâmplat, care sa-ti semnalizeze vreun pericol; reactia ta este la un posibil pericol.

Frica joaca un rol protector în viata fiecaruia. Atunci când te confrunti cu un pericol – fizic sau emotional – corpul tau te avertizeaza si se pregateste sa te apere împotriva amenintarii. Daca traversezi o strada si o masina face o manevra brusca , frica te ajuta sa te indepartezi rapid de la marginea drumului. Timp de câteva minute, s-ar putea sa simti înca efectele fricii tale. S-ar putea sa ai nevoie de un pic de timp pentru a te calma. Dupa ce amenintarea dispare, aceste sentimente se retrag si iti continui ziua. Frica poate veni de la momente mari, cum ar fi cineva iti pune in pericol viata, sau momente mici, cum ar fi teama de a fi întepat de o albina. Fie mici sau mari, simptomele de frica dispar atunci când amenintarea dispare.


Anxietatea, pentru ca provine dintr-un pericol imaginat sau posibil, nu se disipeaza neaparat. Corpul tau ramane in stare de alerta, chiar daca nu exista nici o amenintare. Atunci când anxietatea continua sa izbucneasca, a-i putea gasi ca este dificil de a desfasura activitati de zi cu zi. Poate ca nu mai doresti sa mergi pe strada noaptea. Când anxietatea continua, frica de anxietate poate creste; s-ar putea sa eviti sa iesi din casa pe timp de noapte, în acest fel nu va trebui sa te plimbi pe strada si sa-ti faci griji ca cineva poate sari la tine.

În afara de a avea un impact emotional puternic, anxietatea poate crea alte probleme. Atunci când anxietatea devine persistenta si cronica, ea iti afecteaza corpul tau. Scurte rafale de frica te-ar putea ajuta sa te protejezi, insa o stare prelungita de anxietate iti poate pune în pericol starea de sanatate, iar in timp pot aparea boli de inima, accident vascular cerebral sau alte boli fizice.

Pentru unii oameni, care sunt capabili sa isi observe si sa-si clasifice sentimentele lor – in „frica“ sau „anxietate“ – acest lucru le poate reduce simptomele de anxietate.

Distribuie acest articol