Meditatie si Vizualizare

Meditatia se regaseste in orice activitate umana, dar in acelasi timp ea difera de orice alta activitate. Meditatia creaza armonie intre trup si suflet, armonie intre noi si natura.

In actul meditatiei este antrenat nu numai constientul, ci si subconstientul.

Meditatia este o intoarcere inauntru a privirii, explorarea unui univers virtual construit astfel incat, sa patrundem in profunzimile sale detasandu-ne de lumea exterioara concreta si de trairile cotidiene, alunecand intr-un vis tamaduitor.

Principalele efecte al meditatiei sunt vindecarea afectiunilor spiritului, sufletului si trupului, iar forma superioara a meditatiei o constituie absenta totala a gandurilor.

Factorul principal in meditatie este realizarea unei foarte bune concentrari, excluzand factorii care ne pot tulbura sau distrage. La inceput concentrarea se face asupra respiratiei urmarindu-ne atent muschii abdominali si ai toracelui imaginandu-se fluxul de aer care intra si iese prin nari.

O alta metoda este si concentrarea asupra obiectelor exterioare, de exemplu un punct colorat pe o hartie alba asezata pe perete, apoi dupa o perioada de obisnuinta ne concentram si asupra obiectelor subtile si ideilor abstracte, de preferat cu ochii inchisi.

Tema meditatiei trebuie aleasa dinainte si este bine sa fie directionata spre inaltare spirituala : calm, rabdare, sanatate, perseverenta, echilibru etc.

Prin meditatie creste constiinta de sine, astfel incat concentrându-ne de exemplu pe un singur gand, sau pe o singura emotie sau pe un singur sentiment in timpul cat dureaza meditatia,  reusim sa ne putem concentra mai usor atunci cand avem nevoie de concentrare in diverse conditii, ni se mareste puterea psihica si astfel ne putem apara mai usor de factori externi care ne deranjeaza sau sa depasim conditii dificile in care avem nevoie de un rationament eficace si lucid.

Motivele pentru care oamenii apeleaza la meditatie sunt variate: obtinerea unor vindecari, un grad de relaxare mai profund, dorinta de a se simti bine, de a ramane calm in diverse situatii, pentru a reduce stresul, a depasi o criza sau atingerea unor noi nivele de constiinta.

Meditatia se poate face în sanul naturii sau acasa în singuratate, sau alte locuri care ne permit acest lucru si unde ne simtim bine sau relaxati. In actul meditatiei propriu zise folosim o pozitie cat mai confortabila care sa permita ca atentia noastra sa ramana concentrata pe interior. De asemeni este indicat sa fim treji , nu in stare de somnolenta sau obositi, de aceea este preferabil sa o practicam dimineata.

Cele descrise pana acum au calitatea de a aduce in corp starea de calm, de echilibru, care la nivelul organismului inseamna o buna functionare la nivelul fiecarui sistem si totodata indepartarea treptata a bolilor. Exercitiile trebuie repetate atat cat se simte aceasta nevoie sau pana la constatarea schimbarilor in bine din corpul nostru.

Strans legata de meditatie este si vizualizarea deoarece se bazeaza pe concentrare urmarind efectele acesteia : directionarea energiei în vederea obtinerii scopului propus care in cazul nostru este de vindecare prin credinta si forta imaginativa.

E ca atunci cand un proiect sau un plan pe care ni l-am propus si la care lucram ne poate ajuta sa-l realizam prin vizualizarea lui si imaginarea ducerii la bun sfarsit. Practic vizualizarea inseamna capacitatea noastra de a vedea cu ochii închisi pe ecranul mintii toate ideile, visurile, nazuintele noastre care stau in puterea noastra.

Exercitiile si reprezentarile cu scop imaginativ urmaresc :

  • o relaxare profunda ;
  • cunoasterea exterioara si interioara a propriului corp cu pozitia organelor si diferitelor sale functii cat si alte amanunte pentru a putea transmite impulsuri vindecatoare pe calea vizualizarilor ;
  • mobilizarea si concentrarea fortelor interioare cum ar fi contemplarea, vizualizarea color, imaginatia gustativa, senzatii tactile, controlul emotional, dobandirea calitatilor morale pozitive pentru  a  le  folosi in procesul de vindecare ;
  • acumularea de energii vindecatoare : prin executarea respiratiei ritmice si imaginarea fluxului respirator ( pe care l-am descris mai sus).

Terapia prin vizualizare, cunoscuta si ca imagistica sau metoda cu imagini, se bazeaza pe convingerea ca, gandind, cream imagini pe care le putem folosi in mod negativ sau pozitiv. Invatand sa ne controlam imaginatia, ne controlam gandurile; controland gandurile ne controlam emotiile; controland emotiile, ne limpezim mintea pentru un nivel de gandire superior. In aceste momente, putem intelege lucruri pe care nu le credeam posibile, imbunatatindu-ne astfel perceptiile si reactiile emotionale.

Nu ne putem elibera de faptul ca suntem rodul gandurilor si imaginatiei noastre. Ne petrecem mai mult timp imaginandu-ne decat ne dam seama. Daca ne imaginam lucruri negative, putem cadea in capcana, interpretand gresit, tragand concluzii pripite, incurajand dorinte neimplinite si circumstante neplacute, judecandu-i gresit pe altii si pe noi insine.

Daca ne imaginam lucruri pozitive, planificam, speram, visam, avem fantezii, percepem si ne folosim inteligenta creativa. Realitatea ne pregateste scena, dar imaginatia creeaza ceea ce credem ca este intriga din spatele cortinei.

Tehnica vizualizarii poate fi folosita si pentru eliberarea de emotii sau de atasamentul inutil sau nedorit fata de oameni, locuri si situatii si pentru a va imbunatati performantele atletice.

Aceasta tehnica, folosita pentru a induce relaxarea si o imagine de sine buna, are ca tinta principala,  manipularea imaginilor mentale ale pacientului dintr-o stare negativa intr-una pozitiva, pentru a ajuta vindecarea. Aceasta poate fi folosita pentru insanatosire sau recuperare dupa o boala sau o infirmitate sau pentru recapatarea increderii in sine.

Pentru obtinerea de rezultate satisfacatoare importanta este perseverenta in efectuarea zilnica a exercitiilor de meditatie si vizualizare. Trebuie sa constientizam ca energia pe care o primim prin intermediul unor simtaminte superioare ne vindeca trupul, destinul si sufletul.

Psih Ioana Radu